Dýchání dětí: Co ukazují výzkumy a proč na něm záleží víc, než si myslíme

26.11.2025

Nemohu tenhle článek nenapsat. Dýchání je základ života, a přesto se o něm ve vztahu k dětem mluví tak málo – i když se nás to týká víc, než si uvědomujeme. Čím dál víc dětí dnes dýchá ústy. Ať už kvůli přetížení, stresu, nebo prostě proto, že jejich nos není volně průchozí – a nikdo je nenaučil, že dýchání nosem je něco, co ovlivňuje celý vývoj těla, řeči, spánku i emocí. Je to tichá epidemie dnešní doby. A právě proto o tom potřebujeme mluvit. Nejen mezi rodiči, ale i ve školách. Dýchání by se mělo učit – stejně jako čtení nebo počítání. Protože to, jak dýcháme jako děti, si neseme v těle celý život.


Dýchání je jednou z nejzákladnějších funkcí lidského těla. Přestože ho vykonáváme tisíckrát denně, málokdy si uvědomujeme, jakým způsobem dýcháme – a u dětí to platí dvojnásob. Zatímco si všímáme držení těla, řeči nebo motoriky, dech zůstává často na okraji pozornosti. Jenže právě dech, konkrétně to, zda dítě dýchá nosem či ústy, zásadně ovlivňuje jeho vývoj, zdraví i schopnost adaptace ve světě. A to nejen fyzicky, ale i psychicky a emocionálně.

Stále více výzkumů v oblasti orofaciálního vývoje, spánkové medicíny, pediatrie i neurověd potvrzuje, že dýchání ústy – které u mnoha dětí probíhá zcela nenápadně – není jen drobným zlozvykem, ale rizikovým faktorem s dlouhodobými důsledky. Tím, že ústa přebírají funkci nosu, dochází nejen k narušení základní fyziologie dýchání, ale také k přetvoření struktury obličeje a změny v dutině ústní, zhoršení spánkové regenerace nebo oslabení nervového systému. Právě proto je tak důležité, aby si rodiče, pedagogové i terapeuti všímali, jak děti dýchají, a uměli je s laskavostí vést zpět k jejich přirozenému dechovému rytmu.

Současná data ukazují, že chronickým ústním dýcháním trpí až polovina dětí. Například brazilská studie publikovaná v odborném časopise Brazilian Journal of Otorhinolaryngology zjistila, že 55 % dětí ve věku 3 až 9 let dýchá převážně ústy. Podobná čísla potvrzují i evropské výzkumy. Tento nárůst souvisí nejen s přetížením imunitního systému, častými respiračními infekcemi nebo alergiemi, ale i s moderním stylem života. Děti tráví většinu času uvnitř, mají snížený kontakt s přirozeným prostředím, více sedí a méně se hýbou. Často sedí, hrají hry - a zírají s úžasem s otevřenou pusou. Stres a napětí, vysoké nároky působí negativně na dýchání nosem a tak je snadnější… otevřít ústa. V takovém prostředí se snadno utváří dýchací vzorce, které nejsou v souladu s přirozenou biomechanikou těla. Ústní dýchání se tak stává "novým normálem", i když jím nikdy být nemělo.


Často začíná dýchání ústy jako adaptivní reakce na překážku v nose – například kvůli alergické rýmě nebo chronickému zahlenění, zvětšení mandlí. Stejně tak překážkou je již zmíněný stres, nároky a vysoká zátěž. Pokud však tato situace přetrvává, tělo si na tento způsob dýchání "zvykne" a přebírá ho i v době, kdy už překážka zmizela. Dítě pak dýchá ústy i v klidových situacích, kdy je nos průchodný. Ztrácí se tak zapojení nosní dutiny, jazyka, bránice i hlubokého stabilizačního systému. Vzduch proudí do plic bez filtrace, není zvlhčený ani ohřátý, sliznice vysychají, imunita se oslabuje. Bránice se neaktivuje naplno, dech zůstává mělký a rychlý, tělo je víc ve stresové reakci. V dlouhodobém horizontu se pak tyto změny promítají do držení těla, struktury obličeje, spánkových cyklů i emoční regulace.

Studie publikované v odborných časopisech BMC Oral Health nebo Scientific Reports potvrzují, že děti, které dlouhodobě dýchají ústy, mají tendenci k užší horní čelisti, vyššímu patru, posunu dolní čelisti dozadu a celkově protáhlejší tváři. Jazyk, který by měl v klidu spočívat na horním patře a pomáhat formovat čelist, klesá dolů, což podporuje špatné postavení zubů, otevřený skus i potřebu ortodontických korekcí. Dýchání ústy zároveň zvyšuje riziko spánkových poruch – dítě může chrápat, často se v noci budí, zůstává nevyspalé, podrážděné a má zhoršenou schopnost koncentrace. Chronické snížení saturace kyslíkem se podepisuje na vývoji nervové soustavy a může imitovat symptomy ADHD. Přidává se oslabená artikulace, poruchy polykání nebo špatná koordinace rtů a jazyka. To vše často vede k situaci, kdy dítě působí unaveně, neklidně, má "povolený obličej", otevřená ústa, suché rty a časté potíže při běžné fyzické zátěži.



Jak takové dýchání poznat?

  • Nejčastějším znakem je, že dítě má otevřená ústa i v klidových situacích. 

  • Dýchá nahlas, někdy si nevědomky povytahuje dolní ret nebo má tendenci dýchat ústy při jakékoliv námaze. 

  • V noci chrápe, často se budí, nebo si stěžuje na sucho v ústech. Může se objevit nižší kvalita spánku, únava přes den, potíže se soustředěním nebo časté infekce horních cest dýchacích.

Pokud se tyto projevy objevují, je důležité dítě pozorovat bez hodnocení a posuzování, ale s vědomým zájmem o jeho dechový vzorec.

Dobrým začátkem je začít s nenápadným pozorováním v klidných momentech – třeba při čtení pohádky nebo při hře. Pokud vidíte, že má dítě otevřená ústa, jemně mu nabídněte alternativu: "Zkus si dýchat nosem, jako bys čichal ke květině." Můžete zapojit hravé dechové aktivity – foukání peříčka nosem, "nosní bubliny", sfoukávání imaginární svíčky výdechem nosem, dýchání se zavřenou pusou a rukou na bříšku. Uklidňující večerní rutina, kde si spolu lehnete, položíte ruku na břicho a sledujete pomalé nádechy nosem a výdechy nosem, může být mocným nástrojem jak pro dítě, tak pro rodiče. Pokud se dýchání ústy objevuje opakovaně nebo je provázeno jinými zdravotními potížemi, je na místě konzultace s ORL specialistou nebo zubním lékařem se znalostí orofaciálního vývoje.

Pro rodiče, pedagogy i terapeuty, kteří chtějí s dětmi pracovat vědomě a hravě, mám i mnoho tipů v mé knize Jsme tvůj dech. Nabízí hry, cvičení a vizualizace, které podporují návrat k přirozenému dýchání, aniž by děti cítily tlak nebo nápravu. Kniha propojuje aktuální poznatky z neurovědy, vývojové psychologie, somatiky i dechové terapie – ale podává je jazykem, kterému porozumí každý, kdo chce děti provázet s laskavostí a respektem.

Dýchání je základní pohyb života. A právě v dětství se vytváří dechové vzorce, které ovlivní zdraví, vývoj i duševní odolnost na celý život. Děti si samy nevyberou, jak dýchají – ale my můžeme být těmi, kdo jim ukáží, jak se k dechu znovu vrátit. Ne silou, ale hravostí. Ne výchovou, ale příkladem. Protože v dechu dítěte je ukrytý klid, zdraví i důvěra v život.

Vašek



Cvičení: "Čicháme ke květině, foukáme na svíčku"

Jak na to:

Najděte si klidné místo, kde budete spolu – ideálně v sedě. Dítě může sedět na polštáři nebo na vašem klíně. I ležení je v pořádku, pokud je dítě unavené.

Řekněte dítěti, že si zahrajete hru na květinu a svíčku. Přizvěte ho do příběhu: "Představ si, že držíš nádhernou voňavou květinu. Chceš si k ní přivonět. Ale když máš otevřenou pusu, vůni necítíš. Tak ji zavři a nadechni se nosem."

Modelujte dech: Pomalu a hluboce se nadechněte nosem, jako byste si "čichali ke květině" (klidný, měkký nádech, ideálně do bříška). Pak pomalu vydechněte nosem, jako když "sfoukáváte svíčku" – tiše, jemně, dlouze.

Přidejte vizualizaci nebo pomůcku: Můžete použít opravdovou květinu (živou nebo látkovou) a malou svíčku (klidně jen představovanou, prstem ji ukažte). Pro menší děti můžete kreslit květinu a svíčku na papír a při nádechu a výdechu na ně ukazovat.

Zopakujte několikrát – ale bez tlaku. Stačí 3–5 nádechů a výdechů. Když dítě ztrácí pozornost, jednoduše hru ukončete. Cílem je hravé opakování v průběhu dní, ne výkon.

Doplňte slovní vedení:"Čicháme květinku nosem… pomalu… a teď jemně foukáme na svíčku nosem… jako vítr, ale tichý."

Opakujte denně – ideálně ráno po probuzení a večer před spaním. V těchto chvílích je tělo klidnější a vnímavější. Postupně si dítě zvykne, že nos je na dýchání a ústa jsou na mluvení a jídlo.


Tipy pro rodiče:

  1. Pokud má dítě často ucpaný nos, sledujte, zda nejde o alergii nebo zvětšené mandle – a konzultujte s lékařem.

  2. Nikdy dítě nekorigujte kousavě ("Zavři pusu!"), ale jemně a s empatií. Třeba: "Chceš si zkusit dýchat jako kočka, nosem?"

  3. Hru můžete rozšířit i venku – čichání k opravdové květině a foukání na pampelišky jsou skvělé příležitosti.

  4. Zapojte do hry plyšáka: nechte dítě učit "dechovou hru" své oblíbené hračce – role učitele mu pomůže vnitřně integrovat správný vzorec.

Toto cvičení je součástí přirozené výchovy k vnímání dechu – ne jako opravy, ale jako objevování. Když se děti učí dýchat nosem hravou formou, s laskavou pozorností rodiče, vzniká nový návyk, který má sílu ovlivnit celý životní vývoj.

© 2024 DýchárnaVšechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!