Dýchání dětí: Neviditelný základ jejich stability

30.11.2025

Ve školách učíme děti, jak se orientovat ve světě kolem sebe. Učíme je číst, psát, počítat. Ale už je téměř nikdo neučí, jak se orientovat ve světě uvnitř – ve vlastním těle, emocích, napětí nebo klidu. Přitom právě dech je jedním z prvních nástrojů, který k tomu mají. Je bránou k vnímání, regulaci i schopnosti být sám se sebou. Není to luxus nebo doplněk. Je to základní potřeba.

A možná právě tím, že děti znovu naučíme dýchat – přirozeně, nosem, do těla – jim dáváme něco daleko cennějšího než jen dech. Dáváme jim kontakt se sebou. Dáváme jim způsob, jak vnímat, kdy je jim dobře, kdy jsou přetížené, co na ně působí a jak si mohou pomoci.


O dechu se často mluví jako o nástroji proti stresu. U dětí má ale ještě hlubší roli – formuje jejich nervový systém, vnitřní stabilitu, pozornost a schopnost se ukotvit. Neměli bychom o něm mluvit až ve chvíli, kdy se objeví problém. Potřebujeme ho začít vnímat už v každodenních chvílích – když si dítě hraje, sedí, hýbe se nebo usíná.

Mnoho dětí dnes dýchá rychle, mělce a hlavně horní částí hrudníku. Jejich tělo je v mírném napětí, mysl neklidná. A přitom se málokdy podíváme na to, jak vlastně dýchají. Nejde o alternativu. Jde o fyziologii. Pokud dítě většinu času dýchá ústy, mění se mu tlak v lebce, poloha jazyka, směr růstu čelisti i nastavení krční páteře. Mění se, jak spí, jak mluví, jak se soustředí. A často o tom nemá ani ponětí. Není to jeho vina. Ani vaše. Ale je dobré to konečně vidět.

Věřím, že změna nemusí přijít tlakem. Ale přes hravost, laskavost a společný čas. Diagnóza nebo anatomie děti nezaujme. Ale příběh, obraz a hra ano. A právě skrze ně je můžeme jemně vracet zpět k jejich dechu – přirozenému rytmu, který je tu s nimi od začátku.


Dechová hra: Vlak na výdech

Jednoduchá dechová aktivita, kterou zvládnou i tříleté děti. Hrajte si s nimi na lokomotivu. Nejprve společně "natankujte" – pomalý nádech nosem, jako byste plnili nádrž. Pak na výdech vytvářejte slabiky "puf – puf – puf", co nejvíce z jednoho nádechu.

Proč výdech ústy?

I když učíme děti primárně dýchat nosem, výdech ústy může být na začátku užitečný, protože je slyšitelný, hravý a zřetelný – děti díky němu vnímají rytmus a délku výdechu. Pomáhá jim získat kontrolu nad dechem a prodloužit výdech, což je klíčové pro aktivaci klidového nervového systému. Jakmile si výdech osvojí, můžeme přejít k tišším výdechům nosem.

Hru můžete obměňovat – rychlý vlak, pomalý vlak, vlak do kopce (delší výdech), vlak z kopce (krátké výdechy). Děti milují rytmus, opakování a zvuky – a právě skrze ně se učí nejrychleji. Postupně, až si osvojí strukturu hry, můžete říct: "Zkusme jet jako tajný vlak, který vůbec není slyšet…" – a dítě samo přejde k tichému výdechu nosem.


Dechová hra: Nosní tunel

Tahle hra pomáhá dětem navázat kontakt s dechem nosem – nádechem i výdechem – a to velmi jemně, přes vnímání pohybu a doteku.

Dítě si lehne na záda a dostane malý, lehký předmět – třeba papírovou včelku nebo malou vatovou kuličku. Tu si položí na hruď (nebo nos, pokud má chuť zkoušet), případně mu ji můžeš držet ty v ruce těsně před nosem.

Řekněte: "Představ si, že je tu tunel, kterým může proletět jen tenoučký, tichý vzduch. Zkus jím dýchat tak, aby se včelka sotva hýbala. Když to bude moc silné – tunel se zhroutí. Když bude dech jemný, včelka poletí dál."

Cílem není výkon, ale pozornost – dítě se soustředí na jemný nádech a výdech nosem, učí se vnímat vzduch a zpomalit dech. Můžeš s ním dýchat zároveň – přítomně, pomalu. Tato hra je ideální před spaním nebo ráno po probuzení – v těle je v té chvíli klid a vnímavost k dechu je vyšší.


Když se dítě naučí vědomě prodlužovat výdech a využívat nos jako hlavní cestu pro dech, mění se mu nejen chemie těla, ale i kvalita spánku, vývoj čelisti, držení těla a schopnost zvládat napětí. A když zažije, že dech je nástroj, který má vždy při sobě, může se k němu vracet celý život – v klidu, v pohybu, i v nepohodě.


-vašek-

© 2024 DýchárnaVšechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!